lauantai 25. elokuuta 2012

Tupsusta palloksi

Olen tässä pari iltaa viettänyt tekemällä villalangasta tupsuja, tarkoituksenani huovuttaa niistä palloja pesukoneessa. Huopapalloissa ei sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä ole, mutta se, kun tajusin että tupsukehikon avulla saan tasalaatuisia samankokoisia palleroita tehdyksi.. Oli  se mielestäni loisto oivallus! Saattaa toki olla, että tämän on joku varmasti ennen minua jo keksinyt. Mutta toimiva juttu siis oli. Sain tupsukehikon ystävältä lainaksi ja lapset onnistuivat tietenkin sen rikkomaan.. joten sain sitten hyvän tekosyyn ostaan moisen kapineen myös itselleni.. muuten en varmasti olisi moista "turhaketta" ostanut. Täytyy kyllä myöntää, aika paljon kätevämpi on tupsuja kehikolla askarrella kuin perinteisellä pahvikiekolla.





Haaveena olisi näistä huopapalloista tehdä matto, mutta saa nähdä loppuu inspiraatio ennen sitä.

4 kommenttia:

  1. kuin "tiiviitä" palleroita tuolla konstilla tulee? mää oon tehny ihan vaan lankanyttyröiksi kiertämällä ja sit pesupussissa pesukoneessa pesemällä, ja sillain saa ainakin aika tiiviitä ja tiukkoja palloja. oon tehny helmiä, niin ei oo hirveesti haitannu pienet kokoerotkaan, mutta kyllä niistä kohtuu tasalaatusia on sillainki tullu. -L-

    VastaaPoista
  2. Ihan tiiviitä ja tiukkoja palleroita. Mäkin olen niitä palloja tehnyt tavallisesti ihan villasta huovuttamalla ja langasta kiertämällä.. näin tulee mun mielestä parhaat pallot.

    VastaaPoista
  3. Maton tekeminen täälläkin haaveena :) Minkäkokoisella kehikolla teit nämä tupsut ja minkäkokoiset tuli huopapalloista? Ja minkähän verran tuota lankaa menee. Osaatko arvioida montako palloa per kerä?

    VastaaPoista
  4. Niin mä olen siitä matosta haaveillut varmaan jo seitsemän vuotta ja luulen, että edelleenkin jää haaveeksi. Nää kuvissa näkyvät pallot tein halkaisijaltaan 3cm kehikolla ja palloista tuli n. 2,5cm. Kyllä näihin sitä lankaa saa uppoamaan, en oikein osaa arvioida, kun olen sikinsokin tehnyt jämälangoista ja täysistä keristä. Mä vaan huomasin haittapuolena muutaman päivän jälkeen tupsuista irtoavan villapölyn menevän ikävästi henkee(-näin siis minulla).

    VastaaPoista